Att hänga hos en äkta fransk dam

I torsdags efter lite häng i parken (där man blev överhettad efter 10 minuter, älskar sommar) skulle vi som går gastronomikursen träffas hemma hos Noras franska tant för att laga middag i ett äkta franskt kök. Coolt tyckte jag. Dålig som jag är på att planera kom jag efter en snabb powerwalk endast fem minuter sent till grinden som låste in huset jag skulle till. Där visade det sig att koden på pappret jag hade var fel och där var jag helt ensam. Suck. Lyckades i alla fall få tag på Christine som gav mig rätt kod och så kunde jag också komma in!
 
Vi började med att träffa kvällens värdinna och hänga lite på hennes fina takterass innan vi skulle förbereda dagens efterrätt: chokladmousse. Det visade sig vara väldigt enkelt. Huvudrätt skulle bli kyckling med provencalska kryddor och pastis, dvs lakritssmak. Väldigt spännande. Vi turades om att hjälpa till lite grann, och eftersom vi ändå var fem stycken var det lite dötid - men den fylldes av att det bjöds på såväl rödvin som hemmagjort bröd med pesto och ost. Väldigt lyxigt för oss stackars studenter. 
 
Christine vispar ägg till efterrätten


Lovisa förbereder kycklingen


Häng på terrassen i solen
 
När vi förberett två av tre rätter och hängt nog på terrassen var det dags att ordna förrätten; en sorts rå zucchini-lasagne. Vi skivade zucchini fint och hällde på olivolja och massor med olika kryddor som kryddat salt, peppar, koriander, torkad lök osv. Tydligen ett recept som värdinnan hittat på själv.


Vilka kryddor behövs till förrätten?

Färdig förrätt!

Kvällen som började 17.30 inte var slut förrän vi ursäktade oss iväg vid 22. Trots att vi inte fick laga jättemycket utan var så pass många som skulle hjälpas åt var det himla kul att få besöka en fransk dam i hennes hem och få prata lite franska på ett avslappnat sätt. Plus att det var roligt att för en gång skull äta äkta provencalsk mat, för det måste man ju ha gjort när man bott i södra Frankrike i ett halvår!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback