Mamma

I tisdags fick jag finbesök av mamma som skulle stanna i några dagar och hitta på roliga saker! Så när jag mött henne vid flyget tråcklade vi oss fram till Aix med bil, vilket inte var helt lätt eftersom varenda väg här verkar vara enkelriktad. Tur att hotellet hade parkering i alla fall.

På onsdagen var det 25 grader och sol så vi passade på att åka till Cassis för att se calanquer och hänga vid riveran. Inte helt fel. På torsdagen var vi kulturella och tittade både på världens största stenakvedukt och Paul Cezannes ateljé. Vi gick på marknad och åt frukost på ett litet fik. Mysigt. Sista dagen var planen att spana in Cezanne-målningar på ett museum men då det var stängt fick vi tänka om. Vi åt crêpes, pain-au-chocolat och tog en tur runt Sainte Victoire via Vauvenargues, där Picasso tydligen är begravd. Ganska bra det med. Sen hängde vi såklart på uteserveringar, åt på mysiga restauranger och gick runt i Aix. Fint.

Tråkigt med för mycket text så här kommer lite bilder! Väldigt fint besök :)

Soligt!

En calanque

Cezannes utsiktsplats

Mor och Sainte Victoire

Cool ny karaff

Euro

Anna har en skål med småpengar i sin lägenhet. Med småpengar menar jag 1- och 2-centare, vilket motsvarar ungefär 10-20 öre i svenska kronor. Som man lätt märker är det här helt obetydliga små mynt som mest är irriterande och ofta hamnar i skålar, ungefär som den Anna har.

I onsdags plockade vi lite bland småmynten och skrapade ihop 85 stycken 2-centare för att kunna köpa varsin croissant på bageriet nära skolan under rasten, för där kostar en croissant 85 cent. När vi skulle betala var det däremot inte lika kul, för dom vill ju inte heller ha såna pyttemynt... Men slutet gott allting gott och vi fick tillslut varsin croissant utan att kontrollräkna mynten inne på bageriet, score!

85 suddiga 2-centare

Vart tog sommaren vägen?

Nu har vi ju haft sommar ett tag, men det är ju inte okej att den försvinner efter en snabbvisit! I veckan har vi haft stadiga 23 grader och sol mer eller mindre varje dag, men igår och idag var det inte mer än 13 vilket är samma som ni haft hemma i Sverige. Illa! Idag har det till och med varit så att vi haft samma temperatur på båda platserna men att det regnat här i Aix samtidigt som det varit sol i Stockholm. Inte bra.

För att trösta oss tog jag och Anna varsin varm choklad på en uteservering igår. Det tröstade lite i alla fall. Med det sagt kräver vi att värmen kommer tillbaka omedelbums!

Att hänga hos en äkta fransk dam

I torsdags efter lite häng i parken (där man blev överhettad efter 10 minuter, älskar sommar) skulle vi som går gastronomikursen träffas hemma hos Noras franska tant för att laga middag i ett äkta franskt kök. Coolt tyckte jag. Dålig som jag är på att planera kom jag efter en snabb powerwalk endast fem minuter sent till grinden som låste in huset jag skulle till. Där visade det sig att koden på pappret jag hade var fel och där var jag helt ensam. Suck. Lyckades i alla fall få tag på Christine som gav mig rätt kod och så kunde jag också komma in!

Vi började med att träffa kvällens värdinna och hänga lite på hennes fina takterass innan vi skulle förbereda dagens efterrätt: chokladmousse. Det visade sig vara väldigt enkelt. Huvudrätt skulle bli kyckling med provencalska kryddor och pastis, dvs lakritssmak. Väldigt spännande. Vi turades om att hjälpa till lite grann, och eftersom vi ändå var fem stycken var det lite dötid - men den fylldes av att det bjöds på såväl rödvin som hemmagjort bröd med pesto och ost. Väldigt lyxigt för oss stackars studenter.

Christine vispar ägg till efterrätten

Lovisa förbereder kycklingen

Häng på terrassen i solen

När vi förberett två av tre rätter och hängt nog på terrassen var det dags att ordna förrätten; en sorts rå zucchini-lasagne. Vi skivade zucchini fint och hällde på olivolja och massor med olika kryddor som kryddat salt, peppar, koriander, torkad lök osv. Tydligen ett recept som värdinnan hittat på själv.

Vilka kryddor behövs till förrätten?

Färdig förrätt!

Kvällen som började 17.30 inte var slut förrän vi ursäktade oss iväg vid 22. Trots att vi inte fick laga jättemycket utan var så pass många som skulle hjälpas åt var det himla kul att få besöka en fransk dam i hennes hem och få prata lite franska på ett avslappnat sätt. Plus att det var roligt att för en gång skull äta äkta provencalsk mat, för det måste man ju ha gjort när man bott i södra Frankrike i ett halvår!

Det här med att tvätta

Sen jag flyttade till en ny cool lägenhet som ligger högst upp och därmed har både superbra utsikt och äter supervarm dygnet runt har det här med att tvätta kläder ändrats lite. Förut hängde vi ju i tvättomater och gjorde fel osv. Men nu! Nu har jag en alldeles egen tvättmaskin i badrummet och kan alltså tvätta kläder lite närsomhelst.

För att slippa tvätta halvtomma maskiner har jag gjort en deal med Anna. Vi tvättar ihop om hon bidrar med en liten slant till tvättmedelet. Känns som en vettig överenskommelse.

Vad är ett blogginlägg utan en bild? Nä juste, precis ingenting. Därför kommer här en bild på min fina tvättmaskin som för tillfället tvättar svarta kläder.

Tvättmaskin #nofilter hehe

Vardag igen

Nu är det vardag igen här i Aix. Men det har ju faktiskt blivit sommar så det är rätt fint ändå. Idag är det ungefär 23 grader och sol här i södra Frankrike, men eftersom vi bränt oss så det räcker för ett tag avvaktar vi lite med solen. Istället tränar vi, gör lite läxor, målar lite och hittar på roliga hemliga saker.

Bjuder på en fin bild från igår när jag hängde hemma hos Anna och väntade på att hennes rörmokare skulle komma och laga duschen som gått sönder. Så kan det gå.

Sommarfavorit

Nu när sommaren kommit hit för en stund (eller förhoppningsvis för alltid) måste man ju lyssna på somrig musik. Såklart. Sommarfavoriten just nu är helt klart Ted Gärdestad med låtar som Oh, vilken härlig dag och Så mycket bättre.

När sommarfavoriten är Gärdestad tipsade Anna om filmen Himlen är oskyldigt blå där flera av hans låtar finns med. Så efter lite träning och parkhäng såg vi den i min bäddsoffa i fredags kväll. Oj vad fint men ändå sorligt att det hänt på riktigt.

Only in Aix

I fredags hade en av de lokala nattklubbarna ett event i samarbete med ett museum här i Aix. Det funkade ungefär så att alla stadens studenter fick gå på museumet gratis samtidigt som en DJ spelade och det fanns både bar och nattklubb. Känns inte som sånt händer hemma i Sverige. Vi var i alla fall där och gick runt bland alla tavlor och skulpturer mitt i natten. Himla rolig idé ändå.

Såhär kan det se ut inne på Musée Granet när det inte är party

Helgutflykt

I fredags tänkte jag och min vapendragare Anna åka på utflykt till Cassis för att ligga på playan och bli bruna. Men vi försov oss och ändrade planerna lite. Istället blev lördag utflyktsdag och kl 9.00 tog vi bussen och lämnade Aix bakom oss för ett tag. Vid 10.30 var vi framme i Cassis och eftersom vi bestämt att från och med nu är det sommar var det bara ben som gällde. Stackars folk som bländades av våra vita ben.

Efter en kaffe på ett fik i hamnen sökte vi upp turistinfon där vi lånade internet innan vi letade upp ett hotell och checkade in. För vad är en semester utan en hotellnatt? Resten av dagen spenderade vi med att ligga tranden, åka sånt där sött skansenturisttåg runt i byn ochb dricka vin i solnedgången. Fint.

Cassis beach

Resesällskap

Vi tog turisttåget och hamnade vid en calanque

Anna

Rosé i solnedgången

Vi åt middag på en liten restaurang med IKEA-blommor

Imorse vaknade vi och märkte att vi båda var helt brända. Det firade vi med att köpa picknick och hänga på stranden lite mer. Inte helt fel det även om det var lite kallt när det blåste. När vi trodde att vi skulle dö gick vi iväg och underhöll oss på annat sätt innan det var dags att åka hem. Superfin helg!

Château Virant

I torsdags efter skolan packade gastronomigruppen in oss i en liten buss tillsammans med några ivriga pensionärer för att besöka en vingård. Crazy. Vi hamnade på Château Virant vilket låg en dryg halvtimme från lilla Aix och där guidades vi runt av ägarinnan.

Vi tittade på stora ekfat med vin i, fick ta del av processen som leder till bra olivolja, diskutera skörd, testa olika viner och olivoljor och massor med andra saker. Här kommer några bilder från besöket!

Axel var taggad innan studiebesöket

Enorma vinbehållare

10 liters bag in box. Only in France

Vi fick lära oss hur man fyller en bag in box

Sen provade vi olivoljor, viner och vinmarmelad

Ekfat gjorda på fransk ek, för det är världens bästa ek tydligen (?)

Sen handlade vi lyxiga viner för samma pris som skitvinerna här i Aix, fest

Räv

Anna älskar precis som jag roliga bilder. Därför ska ni få några exempel på fantastiska saker som finns på internet just nu.

Hoppas ni också förstår storheten i dessa bilder.

Lyxlunch

I tisdags efter skolan gick jag och resten av gastronomigruppen tillsammans med rektorn och en lärare iväg för att äta lyxlunch på restaurang. Vi gick till Le cerise sur le gâteau och åt gorumettallriken som var vegetarisk och mycket gourmetig. Såklart. Lärarna har bra smak. Fint med bra lunch tycker jag, annars blir det ju mest soppa och omeletter.

Vegetariskt

Någon sorts ostkaka med hallonsås

Färger

Ibland är det kul att hitta på lite roligt saker för att blanda upp vardagen. Så i lördags pallrade jag, Anna och Sara oss iväg till Estello och drack coola drinkar. Bland annat en som hette Very Bad Trip och var knallblå. Underbart med lite färg! Sånt kan göra en kväll lite grann tycker jag.

Söndag

Idag sken solen över Aix en Provence och det firade jag med att sätta mig på ett brasseri med en av mina svenska tidningar som kommit med posten hemifrån och en kopp kaffe. Kändes rätt skönt att sitta ensam i solen och bara läsa lite. Ta det lugnt.

På torget var det bokmarknad där man kunde köpa allt från barnböcker och serietidningar till lexikon och faktaböcker. På franska såklart. Funderade på om jag borde läsa någon sorts barnbok men kom fram till att jag inte orkade leta bland högarna. Så kan det gå.

Utflykt

Igår var det inte ösregn för en gångs skull så en utflykt till Marseille stod på schemat. Tar ungefär lika lång tid att åka dit som det gör att åka från Stocksund till Stockholm city så det är inte så farligt. I Marseille blåste det och eftersom vi tog sovmorgon visade det sig att nästan alla restauranger stängt köket och ingen mat fanns att äta. Besvikelse. Men tillslut hittade vi en liten restaurang där vi åt gnocchi och musslor tills vi höll på att blåsa bort.

När vi pallrat oss runt på gatorna bland konstiga småbutiker med neonrosa skor tog jag och Camilla bussen hem och lämnade dom andra till sitt öde. Farligt. Men alla kom hem i ett stycke om jag inte minns fel. Lagom utflykt.

I Marseille fanns ett spegeltak också. Här är jag med Anna, Sara och Camilla + okänd promenerande människa

Vad hände?

Ojojoj vad hände där då? Jo jag flyttade. Och mitt internet bestämde sig för att ta några dagars semester i samband med flytten. Men nu är det fit for fight igen och det kanske är dags att uppdatera er där hemma så att ni inte tror att jag dött eller nåt, ni är ju trots allt typ 5 stycken som läser om mitt liv lite då och då!

Livet flyter på i Aix men tyvärr regnar det för ofta för att vara okej. Men då kan man hänga på Coco bohème som har halva priset på varm choklad när det regnar, så det är väl lite okej ändå.