Marseille

Trots superkasst väder onsdag-torsdag bestämde vi oss för att åka till Marseille på fredagen, så efter en lugn morgon promenerade vi iväg till bussen och åkte iväg. Men rätt som det var vände lyckan och solen kikade fram! Lycka!

För att utnyttja detta åt vi lunch på en restuarang i Marseilles gamla hamn, klättrade upp på det högsta berg vi kunde hitta och åt glass i solen. Inte helt misslyckad utflykt ändå.

Fransk mat

I samband med besök osv hade skolan såklart lagt in en gastronomilektion på kvällen. Det ville jag ju inte missa så Freja fick underhålla sig själv en timme när jag lagade fransk mat på Atelier des chefs. Den här gången skulle vi laga havsaborre (tror jag) med potatismos och nån sorts sås samt en nötkaka som tydligen är väldigt känd här i Frankrike.

Roligt att jobba i ett riktigt kök med en kock som visade hur man skulle göra när man smälte smör och vad man skulle tänka på med olika saker som man aldrig ens reflekterar över annars. Coolt. Bad om att få efterrätten to go eftersom jag ändå inte kunde äta den och gav den ödmjukast till min gäst. Ibland är jag himla snäll.

Notera min fantastiska utsmyckning och uppläggning. Ibland är jag så himla bra.

Finbesök!a

Igår efter ett förmiddagsstudiebesök på Camp des Milles mötte jag någon som jag inte sätt på väldigt länge på gatan, nämligen min tågluffskompanjon och vapendragare Freja! Vi trotsade den dumma solen som bestämt sig för att försvinna och åt crêpes och drack kaffe på mitt favoritcafé som faktiskt ligger bara en sisådär 50 meter från min nya lägenhet. Freja gav mig en liten present också förresten! Ett kilo lösgodis. Sweeet.

Efter ett besök på Atelier des chefs där jag lagade mat som jag inte kunde äta spatserade vi iväg till Coco Bohème där vi drack te ur kannor och kom på att första kannan är gratis för utlänningar, inte illa inte.

Nu blir det skola och sen nya äventyr, hejhopp!

Flytt pågår

Nu var jag alltså på IKEA i lördags av en anledning; jag håller ju på och flyttar. Jag har vissa viktiga saker kvar att göra som typ att starta ett elabonnemang så att jag kan tända en lampa om natten eller starta tvättmaskinen och att flytta över internet till nya lyan. Så igår när det ösregnade hela dagen tog jag tillfället i akt att släpa över de flesta nya sakerna till mina 25 kvadratmeter som ligger högst upp i ett fyra våningar högt hus mitt i gamla stan här i Aix.

Målet var att städa lägenheten eftersom det var rätt smutsigt i hörnen och plocka upp mina fina tallrikar och sånt. Sagt och gjort släpade jag dit allt, startade musik i högtalarna, satte Anna på en stol så att hon kunde prata lite med mig och började städa. Nu finns alla nya saker på plats i lägenheten som är hyfsat ren och fin, det som saknas är ju alla mina saker och kläder och sånt som jag använder för tillfället. Plus att några koppar och lite väggprydnader måste inhandlas. Spånar affischer eller kartor. Men snart är det där jag bor och då ska det hamna lite bra bilder här på bloggen. Så länge får ni hålla till godo med en suddig smygbild som visar lite av studion, man ser till exempel bäddsoffan och att jag har en fin liten trappa upp till badrummet som saknar dörr och har ett skynke istället. Spännande sånt här. Något som är fint är i alla fall att det är väldigt ljust i studion vilket syns lite tycker jag eftersom bilden är tagen vid sju på kvällen när det redan börjat skymma.

Alldeles, alldeles underbart

I fredags lyxade vi till det lite och gick på en liten restaurang här i Aix för att äta middag. Med vi menar jag mig själv, Anna och Nikilina. Vi hamnade på en superfin restaurang som Anna varit på förut. Inte speciellt dyrt men med underbar inredning och speglar på varenda vägg så det blev jättemysigt. Fin kväll.

Anna var jättefin

Liten glimt av restaurangen

Supersöta Niki

IKEA

Igår åt jag lyxmiddag med Anna och Nikilina på en superfin restaurang här i Aix och somnade i Annas mysiga säng, så efter en kanonfrukost spatserade vi iväg mot bussen i regnet. Det tar 20 minuter att gå men här i Aix känns 20 minuters promenad inte som speciellt mycket till skillnad från hemma i Sverige. Konstigt.

Vi hamnade i alla fall på IKEA där vi åt lunch innan vi gick på jakt efter sportkläder i några andra butiker. Efter lyckad spaning hamnade vi på möbelvaruhuset igen där jag köpte massor med fint till nya lyan. Kommer bli amazing.

Anna med berg av fina saker

Restaurang

I onsdags efter skola med prov och sånt dumt gick jag iväg och åt lunch på restaurang med min Gastronomikursklass. Soft med lyxlunch liksom. Vi gick till en liten restaurang som hette Chez Grand-Mère där vi hade bokat bord och fick öva på att säga att vi bokat osv. Sen fick vi öva mer på andra saker, som att fråga var saker på menyn var och att beställa.

Jag valde lamm till huvudrätt och fattiga riddare till efterrätt. Till det delade vi alla på en falska rödvin. Supergott! Plus att vi fick öva lite annan franska också med min lärare Celine som följde med på lunchen. Väldigt trevligt allt som allt.

Lamm med ratatouille och andra spännande saker

Fattiga riddare på baguette (såklart) och papaya/banan-röra

Skolutflykt

Idag tog vi våra matsäckar på ryggen, ställde oss i led två och två och åkte med klassen på utflykt till Marseille. Väldigt spännande. Efter missöden med bilköer och så vidare hamnade vi i en molnig men ganska varm stad där vi vandrade runt och tittade på gamla väderkvarnar och kyrkor.

Marseillaisisk apéro innebär pastis

Anna strosar lite

Gamla hamnen

Men när det kom till dagens huvudmål; utflykt med båt till ön If och Slottet med samma namn gick det åt skogen. Det dåliga vädret (17 grader och moln ????) gjorde att båten var inställd och planerna fick ändras. Istället tog vi bussen till den närmsta calanquen och spenderade två timmar där för att äta picknick och mysa i solen och blåsten. Hade det inte varit för att det blev kallt när solen försvann hade det varit en perfekt picknickplats tror jag.

Anna och Niki

Såhär glad blir man av picknick i Frankrike!

Picknickstället där Ellen, Emma, Anneli, Niki, Anna och några andra satt

Rätt fint ändå

Sen skulle vi till en kyrka, men en bilolycka blockerade vägen så vi fick klättra upp på berget för att ens komma fram. Där tittade vi sen på kyrkan med väggmålningar och golvmosaik innan bussen till slut hittade upp på berget och vi begav oss hemåt. Händelserik utflykt.

En liten bit av Marseille

Klassen spanar

Notre Dame de la Garde

På ny plats

Idag och igår har vi haft prov i skolan. Lite som ett nationellt prov ungefär med fyra delar. Däremot var skrivdelen betydligt enklare än väntat eftersom man fick använda både lexikon och anteckningar. Men hey varför klaga!

Ikväll har jag blivit kidnappad av Anna. Eller det är relativt frivilligt. Vi ska se på film och sova, sånt man måste göra då och då. Som gäst har jag memorerat lösenordet till Annas dator och ska nu gå igenom hennes bilder. Här kommer ett smakprov:

Zumba

Kasst väder här i Aix en provence idag med regn och moln. Urk. Har hela europa åkt på extravinter? Men lagom otaggad på att springa i parken följde jag Annelis exempel och tränade zumba ensam i min lilla studio. Vilket var jobbigt och mer eller mindre omöjligt koordinationsmässigt. Håller tummarna för att jag kan göra rätt mer rätt nästa gång.

Kanske någon som vill testa själv? Knock yourselves out!

Att vara fransk och cool

Igår var jag rätt cool. Efter en springtur i solen gick jag och satte mig på ett fik i solen, med min franska bok som enda sällskap, och drack kaffe. Coolhetsfaktor hög tycker jag. Oklart varför. Men den sjönk något av att min bok trots allt är en barnbok där varje sida har fotnötter med ordförklaringar för barn eller utlänningar. Men det behöver väl inget veta...

Jag läste i alla fall ut boken och kan nöjt säga att jag nu läst hela två böcker på franska! Visserligen var den förra med Franska 4 och då fanns det ett helt lexikon till som översatte vartannat ord till svenska. Men ändå.

Att dricka kaffe

I Aix finns många olika sorters kaffe. Och varm choklad. Och te. Men jag har märkt att kaffe är billigare så det blir till att dricka kaffe. Idag när jag och niki pluggade på ett fik till exempel. Eftersom endast ett enda utomhusfik i hela stan har wifi hängde vi där och drack espresso trots nästintill minusgrader i luften. Mina fötter var nerfrusna i mer än en timme efter att jag kommit hem, då är det kallt.

Här är några exempel på hur en kaffe kan se ut. Ibland ser det annorlunda ut, som när man beställer en cappucino men får en kopp fylld med vispgrädde och eventuellt lite kaffe, men varför klaga.

Hemliga planer

Idag är ingen vanlig dag, för idag är Annas födelsedag! Så efter frukost gick jag iväg och handlade en liten bakelse och sen använde jag mina extranycklar för att smyga in i Annas lilla lägenhet samtidigt som Emma och Niki förberedde en överraskning. Eftersom hon sov tog jag chansen att väcka henne genom att sätta på en Jag må hon leva-låt i högtalarna. Minen när hon vaknade och inte fattade vad som hände var oslagbar! Roligt att överraska.

Efter lite kaffe och bakelse drog jag med henne till Emma och Niki som hade förberett en FANTASTISK födelsedagsbrunch! Väldigt duktiga tjejer. Lite kaffe i solen på det och firandet blev perfekt. Dags för oss nu att börja spåna inför Emmas födelsedag om några veckor...

Brunch från himlen. Så duktiga ni är!!!!!

Födelsedagsbarnet

Espresso i solen

Rätt blåsigt och kallt men ändå fint. Här Anna och Nixon

Ost & Vin

Vad är Frankrike utan konstiga ostar och massor med vin? Nä precis, ingenting. Därför spenderades tisdag respektive onsdag eftermiddag med att lära mig massor om vin och provsmaka en mängd olika ostar med gastronomikursen. Inte helt fel det inte. Nu kan jag allt. Till exempel vet jag hur man skär en spetsig ost på bästa sätt och vilket bröd man ska äta till med Maroille-ost. Extremt nödvändig kunskap.

Klassrummet lite uppdukat sådär för ostprovning

Ingen ostprovning utan vin tyckte vår lärare!

Cool ost

Niki ville också vara med och testa ostar men det fick hon inte, så istället tog jag med några ostbitar hem till henne efter lektionen. Ibland kan jag vara snäll jag med.

Böcker

Såklart tillhör det en språkkurs att man måste läsa en bok eller två för skolan. Vilket nu är fallet. Så kvällens sällskap är inget mindre än min lilla blåa bok om Moïse som bor i Paris och stöter på diverse problem och dilemman.

Annars så hade jag en gastronomilektion idag, om vin. Vi lärde oss vokabulär, vinsorter och massor om processen då vin tillverkas. Alltid bra att kunna! Plus att det var lite förkunskap inför ett studiebesök på en vingård om några veckor. Imorgon väntar nästa lektion med fokus på ostar! Vi har blivit varnade att inte äta speciellt mycket till lunch, låter bra tycker jag.

Vår!

Idag var det vår i luften här i Aix-en-Provence! Så efter att jag gjort klart läxan till imorgon gick jag och mötte Anna vid bussen, hon stannade ju kvar i Lyon när klassen försvann iväg med tåget, och vi drack kaffe i solen. Fint. Men det bästa var ändå att jag gick runt i linne och jeansjacka hela dagen utan att frysa ett enda dugg. Nu håller vi tummarna för att Yr är duktiga på att gissa vädret även när det gäller Frankrike.

Taggad på vår osv

Något fint

För några dagar sen, när vi gick genom en regnig stad mitt i natten sa Anna något väldigt fint. "Tänk vad tråkigt det här skulle vara utan vänner". Ja tänk vad allt vore tråkigt om man var helt ensam. Med lite eftertanke förundrades vi över hur otroligt det är att hitta vänner när man reser till ett nytt land helt ensam. Speciellt när man sätts i en grupp med 30 andra personer som man aldrig träffat tidigare. Himla ballt att det går ändå. Ibland är dom allt bra djupa tjejerna.

Så många bilder...

Jag har ett helt gäng bilder från Lyonresan så varför inte slänga upp några här! Jag börjar med att visa lite från sista kvällen då vi slog på stort och gjorde Lyons nattliv. Jag, Nikilina, Anna och Lotten började kvällen på en sushirestaurang nära centrum där jag åt någon sorts dumplings och grillspett innan vi försvann in på olika klubbar.

Nikilina och Anna

Efter det här är det dåligt med bilder. Men dagen efter, alltså dagen vi åkte hem igen, besökte vi en saluhall där det fanns massor med spännande saker! Det här inlägget får således avslutas med bilder därifrån.

Nej juste jag hade ju bara en bild! Men som kompensation får ni se en kopp kaffe.

Lyon

Efter fem dagars klassresa till Lyon har jag nu landat hemma i min lilla studio igen. På resan hände massor med spännande saker och vi fick uppleva en storstad för första gången på evigheter. Spännande det. Så vad var bra och vad var dåligt med resan då undrar ni ju! Klart jag ska göra en lista. Vissa saker har säkert glömts men så kan det gå!

• En storstad är alltid en storstad
  • Lotten visade oss runt
  • Man kunde hyra cyklar
  • Det fanns ett överdrivet antal restauranger att äta på
  • Uteserveringar
  • Vi bodde högst upp på ett berg
  • Vi var väldigt kulturella
  • Många studiebesök
  • Bästa rummet med sovloft
  • Spännande nattklubbar som liknade piratskepp

• Det regnade
  • Jag fick skavsår på hälarna
  • Det fanns ett överdrivet antal restauranger att välja på
  • Vi bodde högst uppe på ett berg
  • Vi var väldigt kulturella
  • Många studiebesök
Musée Urbain de Tony Garnier med Niki och Ellen

Anna och Niki gör Lyon by bike

Emma och Leandro blev kära

Niki hittade sin djupa sida på silkesfabriken

Klassresa!

Idag drar jag och min lilla klass med bortkomna svenskar iväg på klassresa. Ja precis, klassresa precis som i mellanstadiet. Vi ska åka till Lyon med tåg och där ska vi bo på vandrarhem, besöka spännande platser, undersöka museer och prata med överlevande medlemlemmar från den franska resistansstyrkan. Coolt. Kanske kommer jag åt internet på resan, kanske inte. Men på fredag är vi i alla fall tillbaka i lilla Aix så då kanske det kommer upp något mer här på bloggen. Det firar vi med en bild på hur det kan vara en vanlig helg här i Aix.

Vänder det?

Den här helgen har varit väldigt spännande på många olika sätt. Den började till exempel med att Anna och jag firade min namnsdag i torsdags och hade filmmarathon i fredags. Underbart att helgerna är så långt för man blir så himla glad när man kommer på att det bara är fredag trots att helgen redan gått så himla långt!

Eftersom Nikis mor var här på besök i helgen och Emma åkt till Paris den lyxlirarn blev matcirkeln reducerad till mig och Anna. Vilket funkade bra såklart! Men på lördagen när termometern sa 16 grader gick vi tillsammans med Nikilina + Mamma och satte oss i en park för att sola och picknicka. Fint det. Kanske blir det vår nu när mars kommit och mistralvindarna ska försvinna?

När solen inte värmde lika mycket pallrade vi oss iväg till ett torg för att dricka kaffe i solen. Då vårt favvofik var fullt blev det till att köpa några öl på ett Casino och sitta på en av torgets trappor istället, vilket ju funkade det med såklart.

Bakelser?

Igår drack jag kaffe i solen på ett av alla fina torg som finns här i Aix tillsammans med Anna. Sen gick vi i spännande klädaffärer och provade konstiga klänningar. Slutade med att vi köpte varsin fin. Efter att vi hittar lite vanliga kläder provade vi klänningar som mer liknade bakelser och svassade runt i provrummen.

På kvällen kalasade vi hemma hos Anneli för här i Aix är man ledig varje fredag. Det betyder att torsdag är det nya fredag och man kan göra precis vad man vill då!